Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny
§ 1
Uczniowski Klub Sportowy „GULKI” Bobolice zwany dalej
Klubem jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodziców uczniów,
nauczycieli i sympatyków. Nazwa Klubu jest prawnie zastrzeżona.
§ 2
1.
Terenem działania Klubu jest miasto i gmina Bobolice oraz obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a także krajów Unii
Europejskiej.
2. Dla realizacji
celów statutowych, stowarzyszenie może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
3. Siedzibą
klubu jest Gimnazjum Publiczne w Bobolicach, ul. Głowackiego 7d.
§ 3
Klub jest
stowarzyszeniem w rozumieniu art. 7 ust.
4 i 5 ustawy o kulturze
fizycznej i z tego tytułu podlega ewidencji oraz posiada osobowość prawną.
§ 4
Klub
działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą: Prawo o stowarzyszeniach, ustawą o systemie
oświaty oraz z własnym Statutem.
Klub
może być członkiem okręgowych i regionalnych związków sportowych oraz ogólnokrajowych związków sportowych.
§ 5
Klub używa
pieczęci, herbu i barw zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
Rozdział 2
Cel i środki działania
§ 6
Cele
Klubu:
1. Planowanie i organizowanie
pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzętowe szkoły oraz o pomoc
organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu.
2. Angażowanie
wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności
ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i
zainteresowań sportowych.
3. Rozwój kultury
fizycznej, promocja zdrowia oraz upowszechnianie rekreacji ruchowej, a także
innych form aktywnego wypoczynku wśród osób starszych, dorosłych, młodzieży i
dzieci, jak również tworzenie dogodnych warunków w tym zakresie.
4. Kształtowanie pozytywnych
cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu.
5. Rozwój
świadomości ekologicznej.
6. Profilaktyka
antynałogowa – rozwijanie świadomości zagrożeń płynących z nadużywania
wszelkiego rodzaju używek.
7. Wszechstronna
współpraca z organami, instytucjami i osobami prawnymi krajowymi i
zagranicznymi szczególnie w dziedzinie: sportu,
rekreacji, profilaktyki antynałogowej, ochronie środowiska i dóbr kultury.
§ 7
Sposoby realizacji celów Statutowych:
1. Uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych oraz
imprezach sportowych mających charakter współzawodnictwa z zachowaniem obowiązujących
przepisów i norm w tym zakresie.
2. Organizacja
różnego rodzaju sekcji i zespołów o
charakterze sportowym, rekreacyjnym i kulturalno-rozrywkowym.
3. Organizacja
wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wolnym od szkoły (ferie
zimowe, wakacje szkolne).
4. Organizowanie
zlotów, festynów, turniejów, konkursów, spartakiad oraz innych masowych imprez
w sferze kultury fizycznej.
5. Propagowanie i
ułatwianie uprawiania indywidualnych form rekreacji ruchowej oraz poznawania i
przestrzegania zasad ekologicznego trybu życia poprzez organizację i
prowadzenie obozów sportowo-rekreacyjnych.
6. Organizację
oraz udział w kursach i szkoleniach
w zakresie:
- sportu i rekreacji,
- zdrowego trybu
życia,
- profilaktyki
przeciwalkoholowej,
- profilaktyki
antynarkotykowej.
7. Wspieranie
działań promujących poprawę bezpieczeństwa na zajęciach i imprezach.
8. Udzielanie
informacji w zakresie swojej działalności statutowej, współdziałanie z
instytucjami i organizacjami działającymi w tym zakresie poprzez prowadzenie
działalności informacyjnej (Internet).
9. Organizację
kursów, konferencji, seminariów i obozów dla działaczy i organizatorów w
zakresie działalności statutowej Klubu.
10. Podejmowanie
innych, zgodnych z prawem przedsięwzięć, jakie okażą się celowe dla realizacji
statutowej działalności.
§ 8
Klub realizuje swoje
zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorem
szkoły, klubami sportowymi, władzami
samorządowymi i sportowymi.
§ 9
Klub opiera swoją
działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców
uczniów.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 10
Członkowie Klubu dzielą
się na:
1. zwyczajnych,
2. wspierających,
3. honorowych.
§ 11
Członkami
zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie
szkoły, rodzice
i nauczyciele, a także każdy, kto złoży pisemną deklarację i zostanie przyjęty przez
Zarząd Klubu. Małoletni mogą być członkami
Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
§ 12
Członkowie
zwyczajni mają prawo do:
Uczestnictwa
w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach. Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz
Klubu. Uczestnictwa w zawodach i
imprezach sportowych organizowanych
przez Klub. Korzystania
z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach określanych przez Zarząd Klubu.
Korzystania z innych
uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 13
Członkami
wspierającymi mogą być osoby
fizyczne i osoby prawne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno
- finansową dla Klubu.
§ 14
Członkowie
wspierający mają prawo do:
1. Uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez
swoich delegatów w
Walnych Zebraniach Klubu,
2. Zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz
Klubu.
3. Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.
§ 15
Członkami honorowymi mogą być osoby fizyczne i prawne, które
wniosły wybitny wkład w działalność i rozwój stowarzyszenia. Kandydatów na
członków honorowych typuje Zarząd Klubu, a zatwierdzają – poprzez głosowanie –
uczestnicy Walnego Zebrania Klubu.
§ 16
Członkowie honorowi posiadają jednakowe prawa, jak
członkowie zwyczajni, zwolnieni są natomiast –
jeśli wyrażą taką wolę – od obowiązku płacenia składek członkowskich.
§ 17
Do obowiązków członków Klubu należy:
1. Branie czynnego udziału w działalności Klubu.
2. Przestrzeganie postanowień Statutu i uchwał
Zarządu Klubu.
3. Godne reprezentowanie barw Klubu.
4. Płacenie składek na zasadach ustalonych przez
Walne Zebranie Klubu.
§ 18
Członkostwo
w Klubie ustaje poprzez:
1. Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do
Zarządu.
2. Skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w
przypadku:
a)
umyślnego naruszenia postanowień statutu,
b)
nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 2 lat.
c)
działania na szkodę Klubu.
Śmierci członka zwyczajnego lub honorowego oraz utraty
osobowości prawnej członka wspierającego. Utraty przez członka zwyczajnego
pełnej zdolności do czynności prawnych.
Rozwiązanie
się Klubu.
§ 19
1. Uchwały
Zarządu w sprawach skreślenia i wykluczenia członka są wykonalne z dniem ich
podjęcia. O podjęciu uchwały w powyższych sprawach Zarząd zawiadamia osobę
zainteresowaną.
2. O posiedzeniu
Zarządu na którym ma być podjęta uchwała o wykluczeniu Zarząd powiadamia
listownie zainteresowanego na siedem dni
wcześniej. Od obowiązku powiadomienia Zarząd jest zwolniony w przypadku nie pozostawienia
aktualnego adresu przez członka. Co do doręczeń powiadomienia, stosuje się
odpowiednie przepisy kodeksu cywilnego.
3. W terminie
jednego miesiąca od doręczenia powiadomienia o skreśleniu lub wykluczeniu,
zainteresowany może wnieść odwołanie od uchwały. Wniesienie odwołania nie
wstrzymuje wykonalności uchwały.
4. Odwołanie
wnosi się do Walnego Zebrania członków za pośrednictwem Zarządu, który może
własną uchwałę uchylić. W przypadku nie uchylenia uchwały przez Zarząd na
skutek wniesionego odwołania pozostawia się je do rozpoznania przez najbliższe
Walne Zebranie. O terminie i miejscu zwołania Walnego Zebrania powiadamia się
zainteresowanego. Decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział 4
Władze Klubu
§ 20
Władzami Klubu są:
1. Walne Zebranie Klubu,
2. Zarząd Klubu,
3. Komisja Rewizyjna.
§ 21
Kadencja władz trwa 3 lata.
Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w
zależności od decyzji Walnego Zebrania
Klubu.
Uchwały
wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większością głosów o ile postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.
§ 22
1. Walne
Zebranie Klubu jest najwyższą władzą
Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
2. Walne Zebranie Sprawozdawczo - Wyborcze Klubu
zwoływane jest przez Zarząd raz na trzy lata.
3. Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest
przez Zarząd raz na rok.
4. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane
jest przez Zarząd Klubu:
a) z własnej inicjatywy,
b) na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c) na wniosek 1/3 ogółu członków.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie
Klubu odbywa się nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i
obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 23
1. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania
Klubu należy:
a) uchwalanie programów sportowej,
organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
b) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań Komisji
Rewizyjnej,
c) uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej
absolutorium dla Zarządu Klubu,
d) wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
e) ustalenie
wysokości i trybu płacenia składek członkowskich,
f) rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw
wniesionych pod obrady Walnego
Zebrania Klubu.
2. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym
terminie przy obecności co najmniej
1/2 członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez
względu na liczbę obecnych, o ile termin ten
był podany w zawiadomieniu.
3. W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone
przez Zarząd.
§ 24
Zarząd
Klubu składa się z 6 członków wybieranych przez Walne Zebranie
Klubu, którzy spośród siebie wybierają Prezesa, Zastępcę Prezesa, Sekretarza i Skarbnika.
Zebrania
Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż jeden raz na kwartał.
Do
ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obecność co najmniej 2/3 liczby
członków Zarządu,
w tym Prezesa lub Sekretarza.
W
okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnienia przysługują Prezesowi
działającemu wspólnie z Sekretarzem.
§ 25
Do
zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżąca działalnością Klubu w okresach
pomiędzy Walnymi Zebraniami Klubu, a w szczególności:
1. reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie
w jego imieniu,
2. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
3. uchwalanie okresowych planów
działania i preliminarzy budżetowych,
4. powoływanie i rozwiązywanie komisji
problemowych,
5. przyjmowanie i skreślanie członków,
6. zwoływanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania
Klubu w celu przegłosowania kandydatury na członka honorowego Klubu.
7. zarządzanie majątkiem i
funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami,
8. składanie sprawozdań z działalności Klubu.
§ 26
1. Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w
czynności lub
odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyjętych obowiązków, działa
niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
2. Uchwałę o zawieszeniu w
czynnościach lub odwołaniu członka Zarządu podejmuje Zarząd większością 2/3 głosów przy obecności co
najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.
3. Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma
prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o
usunięciu lub zawieszeniu.
§ 27
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt
działalności Klubu.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne
Zebranie Klubu.
3. Komisja wybiera ze swego grona
Przewodniczącego i Sekretarza.
4.
Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzony przez Walne Zebranie Klubu.
5. Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
a) przeprowadzanie
okresowych kontroli działalności statutowej i finansowej Klubu,
b) wydawanie zaleceń
pokontrolnych w przypadku stwierdzenia
uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
c) składanie sprawozdań z
całokształtu swej działalności na Walnym
Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
d) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu,
jeżeli Komisja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
e) występowanie z żądaniem zwołania
Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu,
względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia
Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgodnych z prawem lub Statutem
bądź istotnymi interesami Klubu działań
Zarządu.
§ 28
1. Członek Komisji Rewizyjnej może być
zawieszony w czynnościach lub
odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przyjętych
obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub
odwołaniu członka Komisji Rewizyjnej
podejmuje Komisja Rewizyjna większością 2/3 głosów przy obecności wszystkich uprawnionych do głosowania.
3. Odwołany lub zawieszony członek Komisji
Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od
podjęcia uchwały o odwołaniu lub zawieszeniu.
§ 29
W
przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej - władzom tym
przysługuje prawo dokooptowania nowych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dokooptowanych nie może
przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.
Rozdział 5
Wyróżnienia i kary
§ 30
1. Za aktywny udział w
realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
2. Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i
nagród określa regulamin
uchwalany przez Zarząd Klubu.
§ 31
1. W razie naruszenia postanowień lub uchwał
władz Klubu, Zarządowi
przysługuje - zgodnie z regulaminem zatwierdzonym przez Walne Zebranie Klubu - prawo wymierzania
następujących
kar:
a) upomnienia,
b) nagany,
c) zawieszenia w prawach członka na okres do 12 miesięcy,
d) wykluczenia
2. Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi
Klubu przysługuje prawo odwołania się
do Walnego Zebrania Klubu w terminie
30 dni.
3. Uchwała Walnego Zebrania Klubu o ukaraniu
jest ostateczna.
Rozdział 6
Majątek i fundusze Klubu
§ 32
1. Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości
oraz fundusze:
a) składki członkowskie,
b) dotacje budżetowe
na zadania zlecone,
c) darowizny, zapisy, spadki osób prawnych oraz
fizycznych,
d) inne źródła.
§ 33
Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielenia
pełnomocnictw wymagane są podpisy
dwóch spośród następujących: Prezesa, Sekretarza, Skarbnik, dwóch upoważnionych członków Zarządu.
Rozdział 7
Zmiana Statutu i
rozwiązanie się Klubu
§ 34
Zmiany Statutu Klubu wymagają chwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy
obecności co najmniej 2/3
uprawnionych do głosowania.
§ 35
1.
Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu
podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3
uprawnionych do głosowania.
2. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb
likwidacji oraz cel na jaki ma być
przeznaczony majątek.