STATUT




Rozdział 1
Nazwa, teren działania, siedziba i charakter prawny

§ 1
Uczniowski Klub Sportowy „GULKI” Bobolice zwany dalej Klubem jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów, rodzi­ców uczniów, nauczycieli i sympatyków. Nazwa Klubu jest prawnie zastrzeżona.

§ 2
1. Terenem działania Klubu jest miasto i gmina Bobolice oraz obszar  Rzeczpospolitej Polskiej, a także krajów Unii Europejskiej.
2. Dla realizacji celów statutowych, stowarzyszenie może działać na terenie innych państw z  poszanowaniem tamtejszego prawa.
3. Siedzibą klubu jest Gimnazjum Publiczne w Bobolicach, ul. Głowackiego 7d.

§ 3
Klub jest stowarzyszeniem w rozumieniu art. 7 ust. 4 i 5 usta­wy o kulturze fizycznej i z tego tytułu podlega ewidencji oraz posiada osobowość prawną.

§ 4
Klub działa zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej, ustawą: Prawo o stowarzyszeniach, ustawą o systemie oświaty oraz z własnym Statutem.
Klub może być członkiem okręgowych i regionalnych związ­ków sportowych oraz ogólnokrajowych związków sporto­wych.

§ 5
Klub używa pieczęci, herbu i  barw  zgodnie z obowiązującymi    przepisami.

Rozdział 2
Cel i środki działania

 § 6
Cele Klubu:
1. Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sporto­wego uczniów w oparciu o możliwości obiektowe i sprzęto­we szkoły oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu.

2. Angażowanie wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wie­ku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych.

3. Rozwój kultury fizycznej, promocja zdrowia oraz upowszechnianie rekreacji ruchowej, a także innych form aktywnego wypoczynku wśród osób starszych, dorosłych, młodzieży i dzieci, jak również tworzenie dogodnych warunków w tym zakresie.

4. Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu.

5. Rozwój świadomości ekologicznej.

6. Profilaktyka antynałogowa – rozwijanie świadomości zagrożeń płynących z nadużywania wszelkiego rodzaju używek.

7. Wszechstronna współpraca z organami, instytucjami i osobami prawnymi krajowymi i zagranicznymi  szczególnie w dziedzinie: sportu, rekreacji, profilaktyki antynałogowej, ochronie środowiska i dóbr kultury.
    
§ 7
Sposoby realizacji celów Statutowych:

1.  Uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych oraz imprezach sportowych mających charakter współzawodnictwa z zachowaniem obowiązujących przepisów i norm w tym zakresie.

2. Organizacja różnego rodzaju sekcji i zespołów o charakterze sportowym, rekreacyjnym i kulturalno-rozrywkowym.

3. Organizacja wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wolnym od szkoły (ferie zimowe, wakacje szkolne).

4. Organizowanie zlotów, festynów, turniejów, konkursów, spartakiad oraz innych masowych imprez w sferze kultury fizycznej.

5. Propagowanie i ułatwianie uprawiania indywidualnych form rekreacji ruchowej oraz poznawania i przestrzegania zasad ekologicznego trybu życia poprzez organizację i prowadzenie obozów sportowo-rekreacyjnych.

6. Organizację oraz udział w kursach i szkoleniach w zakresie:
 - sportu i  rekreacji,
 - zdrowego trybu życia,
 - profilaktyki przeciwalkoholowej,
 - profilaktyki antynarkotykowej.

7. Wspieranie działań promujących poprawę bezpieczeństwa na zajęciach i imprezach.

8. Udzielanie informacji w zakresie swojej działalności statutowej, współdziałanie z instytucjami i organizacjami działającymi w tym zakresie poprzez prowadzenie działalności informacyjnej (Internet).

9. Organizację kursów, konferencji, seminariów i obozów dla działaczy i organizatorów w zakresie działalności statutowej Klubu.

10. Podejmowanie innych, zgodnych z prawem przedsięwzięć, jakie okażą się celowe dla realizacji statutowej działalności.

 § 8
Klub realizuje swoje zadania statutowe we współdziałaniu z dyrektorem szkoły, klubami sportowymi, władza­mi samorządowymi i sportowymi.


§ 9
Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na społecznej pracy swoich członków i działaczy oraz pomocy rodziców uczniów.

Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 10
Członkowie Klubu dzielą się na:
1.  zwyczajnych,
2.  wspierających,
3.  honorowych.

§ 11
Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkoły, rodzice i nauczyciele, a także każdy, kto złoży pisemną deklarację i zostanie przyjęty przez Zarząd Klubu. Małoletni mogą być członkami Klubu za zgodą ich przedsta­wicieli ustawowych.

§ 12
Członkowie zwyczajni mają prawo do:
Uczestnictwa w Walnych Zebraniach Klubu z biernym i czyn­nym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach. Zgłaszania propozycji i wniosków wobec władz Klubu. Uczestnictwa w zawodach i imprezach sportowych organi­zowanych przez Klub. Korzystania z wszelkich urządzeń Klubu na zasadach okre­ślanych przez Zarząd Klubu.
Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.

§ 13
Członkami wspierającymi mogą być osoby fizyczne i osoby praw­ne, które popierają cele Klubu, zostaną przyjęci przez Zarząd i zadeklarują pomoc materialno - finansową dla Klubu.

§ 14
Członkowie wspierający mają prawo do:
1.  Uczestniczenia bezpośrednio lub poprzez swoich delegatów w Walnych Zebraniach Klubu,
2.  Zgłaszania wniosków i propozycji wobec władz Klubu.
3.  Korzystania z innych uprawnień określonych przez Zarząd Klubu.

§  15
Członkami honorowymi  mogą być osoby fizyczne i prawne, które wniosły wybitny wkład w działalność i rozwój stowarzyszenia. Kandydatów na członków honorowych typuje Zarząd Klubu, a zatwierdzają – poprzez głosowanie – uczestnicy Walnego Zebrania Klubu.

§ 16
Członkowie honorowi posiadają jednakowe prawa, jak członkowie zwyczajni, zwolnieni są natomiast –  jeśli wyrażą taką wolę – od obowiązku płacenia składek członkowskich.

§ 17
Do obowiązków członków Klubu należy:
1.  Branie czynnego udziału w działalności Klubu.
2.  Przestrzeganie postanowień Statutu i uchwał Zarządu Klubu.
3.  Godne reprezentowanie barw Klubu.
4.  Płacenie składek na zasadach ustalonych przez Walne Zebra­nie Klubu.

§ 18
Członkostwo w Klubie ustaje poprzez:
1.  Dobrowolne wystąpienie zgłoszone na piśmie do Zarządu.
2.  Skreślenie z listy członków uchwałą Zarządu w przypadku:
    a)  umyślnego naruszenia postanowień statutu,
    b)  nie brania udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 2  lat.
    c)  działania na szkodę Klubu.
Śmierci członka zwyczajnego lub honorowego oraz utraty osobowości prawnej członka wspierającego. Utraty przez członka zwyczajnego pełnej zdolności do czynności prawnych.
Rozwiązanie się Klubu.

§ 19
1. Uchwały Zarządu w sprawach skreślenia i wykluczenia członka są wykonalne z dniem ich podjęcia. O podjęciu uchwały w powyższych sprawach Zarząd zawiadamia osobę zainteresowaną.

2. O posiedzeniu Zarządu na którym ma być podjęta uchwała o wykluczeniu Zarząd powiadamia listownie zainteresowanego na siedem dni wcześniej. Od obowiązku powiadomienia Zarząd jest     zwolniony w przypadku nie pozostawienia aktualnego adresu przez członka. Co do doręczeń powiadomienia, stosuje się odpowiednie przepisy kodeksu cywilnego.

3. W terminie jednego miesiąca od doręczenia powiadomienia o skreśleniu lub wykluczeniu, zainteresowany może wnieść odwołanie od uchwały. Wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonalności uchwały.

4. Odwołanie wnosi się do Walnego Zebrania członków za pośrednictwem Zarządu, który może własną uchwałę uchylić. W przypadku nie uchylenia uchwały przez Zarząd na skutek wniesionego odwołania pozostawia się je do rozpoznania przez najbliższe Walne Zebranie. O terminie i miejscu zwołania Walnego Zebrania powiadamia się zainteresowanego. Decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna.

Rozdział 4
Władze Klubu

§ 20
Władzami Klubu są:
1.  Walne Zebranie Klubu,
2.  Zarząd Klubu,
3.  Komisja Rewizyjna.

§ 21
Kadencja władz trwa 3 lata.
Wybór władz następuje w głosowaniu tajnym lub jawnym w zależności od decyzji Walnego Zebrania Klubu.
Uchwały wszystkich władz Klubu zapadają zwykłą większo­ścią głosów o ile postanowienia Statutu nie stanowią inaczej.

§  22
1.  Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu i może być zwyczajne i nadzwyczajne.
2.  Walne Zebranie Sprawozdawczo - Wyborcze Klubu zwoły­wane jest przez Zarząd raz na trzy lata.
3.  Walne Zebranie Sprawozdawcze zwoływane jest przez Za­rząd raz na rok.
4.  Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd Klubu:
a)  z własnej inicjatywy,
b)  na wniosek Komisji Rewizyjnej,
c)  na wniosek 1/3 ogółu członków.
5. Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu odbywa się nie póź­niej niż w ciągu miesiąca od złożenia wniosku lub podjęcia uchwały i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.

§ 23
1.   Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:
a)  uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finan­sowej działalności Klubu,
b)  rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań  Ko­misji Rewizyjnej,
c)  uchwalanie na wniosek Komisji Rewizyjnej absolutorium dla Zarządu Klubu,
d)  wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
e)  ustalenie wysokości i trybu płacenia składek członkow­skich,
f)   rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu.
2.  Walne Zebranie Klubu jest prawomocne w pierwszym termi­nie przy obecności co najmniej 1/2 członków upraw­nionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych, o ile termin ten był podany w zawiado­mieniu.
3.  W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem do­radczym osoby zaproszone przez Zarząd.

§ 24
Zarząd Klubu składa się z 6 członków wy­bieranych przez Walne Zebranie Klubu, którzy spośród sie­bie wybierają Prezesa, Zastępcę Prezesa, Sekretarza i Skarbnika.
Zebrania Zarządu Klubu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż jeden raz na kwartał.
Do ważności uchwał Zarządu Klubu konieczna jest obec­ność co najmniej 2/3 liczby członków Za­rządu, w tym Prezesa lub Sekretarza.
W okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu jego uprawnie­nia przysługują Prezesowi działającemu wspólnie z Sekreta­rzem.

 § 25
Do zadań Zarządu Klubu należy kierowanie bieżąca działal­nością Klubu w okresach pomiędzy Walnymi Zebraniami Klu­bu, a w szczególności:
1.  reprezentowanie Klubu na zewnątrz i działanie w jego imie­niu,
2.  wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Klubu,
3. uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy bu­dżetowych,
4.  powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
5.  przyjmowanie i skreślanie członków,
6.  zwoływanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu w celu przegłosowania kandydatury na członka honorowego Klubu.
7. zarządzanie majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obo­wiązującymi przepisami,
8.  składanie sprawozdań z działalności Klubu.

§  26
1.  Członek Zarządu Klubu może być zawieszony w czynności lub odwołany ze składu Zarządu, jeżeli nie wykonuje przyję­tych obowiązków, działa niezgodnie ze statutem bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
2. Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu człon­ka Zarządu podejmuje Zarząd większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.
3.  Usunięty lub zawieszony członek Zarządu ma prawo odwo­łania się do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od podjęcia uchwały o usunięciu lub zawieszeniu.

 § 27
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności Klubu.
2.  Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych przez Walne Zebranie Klubu.
3.  Komisja wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Sekre­tarza.
4. Komisja Rewizyjna działa w oparciu o regulamin zatwierdzo­ny przez Walne Zebranie Klubu.
5.  Do czynności Komisji Rewizyjnej należy:
a) przeprowadzanie okresowych kontroli działalności statu­towej i finansowej Klubu,
b) wydawanie zaleceń pokontrolnych w przypadku stwier­dzenia uchybień w działalności, określenie terminów oraz sposobów ich usunięcia,
c) składanie sprawozdań z całokształtu swej działalności na Walnym Zebraniu Klubu oraz stawianie wniosku o udzie­lenie lub odmowę udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi,
d) składanie zastrzeżeń w stosunku do projektowanych uchwał, postanowień i przedsięwzięć Zarządu, jeżeli Ko­misja dojdzie do wniosku, że spowodują one lub mogą spowodować nieprawidłowości w działaniu Klubu,
e)  występowanie z żądaniem zwołania Nadzwyczajnego Wal­nego Zebrania Klubu, względnie z wnioskiem o zwołanie posiedzenia Zarządu w przypadkach stwierdzenia niezgod­nych z prawem lub Statutem bądź istotnymi interesami Klubu działań Zarządu.

§ 28
1.  Członek Komisji Rewizyjnej może być zawieszony w czyn­nościach lub odwołany z jej składu, jeżeli nie wykonuje przy­jętych obowiązków, działa niezgodnie ze Statutem, bądź w inny sposób zawiódł zaufanie członków Klubu.
2.  Uchwałę o zawieszeniu w czynnościach lub odwołaniu człon­ka Komisji Rewizyjnej podejmuje Komisja Rewizyjna więk­szością 2/3 głosów przy obecności wszystkich uprawnionych do głosowania.
3.  Odwołany lub zawieszony członek Komisji Rewizyjnej ma prawo odwołać się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni od podjęcia uchwały o odwołaniu lub zawie­szeniu.

 §  29
W przypadku powstania wakatu w Zarządzie lub Komisji Re­wizyjnej - władzom tym przysługuje prawo dokooptowania no­wych członków spośród członków Klubu. Liczba osób dokooptowanych nie może przekroczyć 1/3 pochodzących z wyboru.

Rozdział 5
Wyróżnienia i kary

§  30
1. Za aktywny udział w realizacji zadań Klubu przyznawane są wyróżnienia i nagrody.
2.  Zasady oraz tryb przyznawania wyróżnień i nagród określa regulamin uchwalany przez Zarząd Klubu.

 § 31
1.  W razie naruszenia postanowień lub uchwał władz Klubu, Zarządowi przysługuje - zgodnie z regulaminem zatwierdzo­nym przez Walne Zebranie Klubu - prawo wymierzania na­stępujących kar:
a)  upomnienia,
b)  nagany,
c)  zawieszenia w prawach członka na okres do 12 miesięcy,
d)  wykluczenia
2.  Od uchwały Zarządu o ukaraniu, członkowi Klubu przysłu­guje prawo odwołania się do Walnego Zebrania Klubu w terminie 30 dni.
3.   Uchwała Walnego Zebrania Klubu o ukaraniu jest ostateczna.

Rozdział 6
Majątek i fundusze Klubu

§ 32
1.  Na majątek Klubu składają się nieruchomości, ruchomości oraz fundusze:
a)  składki członkowskie,
b)  dotacje budżetowe na zadania zlecone,
c)  darowizny, zapisy, spadki osób prawnych oraz fizycznych,
d)  inne źródła.

§ 33
Dla ważności oświadczeń w zakresie praw, podejmowania zobowiązań majątkowych oraz udzielenia pełnomocnictw wy­magane są podpisy dwóch spośród następujących: Prezesa, Sekretarza, Skarbnik, dwóch upoważnionych członków Zarządu.

Rozdział 7
Zmiana Statutu i rozwiązanie się Klubu

§  34
Zmiany Statutu Klubu wymagają chwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.

§  35
1. Rozwiązanie się Klubu może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Klubu podjętej większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.
2.  Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek.